KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄLLE
1. TYÖKYKYPASSIN KÄSIKIRJA
Ammattiosaajan työkykypassin opetuksen järjestämiseksi on julkaistu käsikirja, jossa osaamistavoitteet ja osaamisen arviointi ovat yhteensopivia ammatillisen koulutuksen uudistuksen kanssa. Käsikirja on tarkoitettu tueksi opetussuunnitelmien laatijoille, opettajille ja ohjaajille.
2. TYÖKYKYPASSIN KÄYTTÖÖNOTTO
Käyttöönoton vaiheet ovat:
- Koulutuksen järjestäjän tasolla tehdään päätös käyttöönotosta ja sitoutetaan johto toimintaan.
- Viedään työkykypassi toteutussuunnitelmaan.
- Laaditaan käyttöönoton suunnitelma.
- Luodaan passin suorittamisen seuranta opintosuoritusten hallintajärjestelmään.
- Tiedotetaan työkykypassin käyttöönotosta henkilöstölle ja opiskelijoille.
- Koulutetaan henkilöstöä työkykypassin tavoitteista ja sisällöistä.
- Huomioidaan työkykypassi työpaikkaohjaajien koulutuksessa sekä työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa
- Otetaan passi käyttöön sovittujen toimintaperiaatteiden ja -mallien mukaisesti.
- SAKU ry tukee Työkykypassin käyttöönottoa ylläpitämällä verkkosivuja henkilöstölle ja opiskelijoille sekä järjestämällä koulutusta ja käyttöönoton ohjausta räätälöityinä koulutuksina.
Työkykypassin tavoitteet saavutetaan, kun koulutuksen järjestäjä toteuttaa käyttöönoton suunnitelmallisesti viemällä työkykypassin osaksi koulutuksen järjestäjän toteutussuunnitelmaa.
SAKU ry tukee Työkykypassin käyttöönottoa ylläpitämällä verkkosivuja henkilöstölle ja opiskelijoille sekä järjestämällä koulutusta ja käyttöönoton ohjausta räätälöityinä koulutuksina.
Lisätietoa ja tukea:
Maria Käkelä
verkostokoordinaattori
maria.kakela@sakury.net
050 083 0710
3. HYVIÄ KÄYTÄNTÖJÄ
Työkykypassin käyttöönottamiseksi ja suorittamiseksi on kerätty hyviä käytäntöjä. Tässä muutama hyvä esimerkki siitä, miten työkykypassia voisi oppilaitoksessa toteuttaa!
Työkykypassi Savon ammattiopistossa
Savon ammattiopistossa jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa Ammattiosaajan työkykypassi, tai soveltuvia osia siitä. Työkykypassin kokonaisvaltainen käyttöönottaminen on ollut pitkä prosessi, johon ammatillisen koulutuksen rakenteiden uusiutuminen on tuonut omat haasteensa, mutta myös mahdollisuutensa. Keskeisin tekijä toimintamallille on oppilaitoksen johdon vankkumaton sitoutuminen ”laadukkaiden” työkykypassien suorittamiseen. Jokainen työkykypassia suorittava opiskelija joutuu aidosti pohtimaan omaan työkykyynsä ja -hyvinvointiinsa liittyviä asioita ja voi saada niihin ohjausta. Oppilaitoksen sijaintipaikkakuntien opiskeluhuolto on ollut mukana toimintamallin kehittämisessä ja tukee omalla toiminnallaan työkykypassien suorittamista. Ammattiosaajan työkykypassin käyttöönottaminen on edellyttänyt henkilöstön koulutusta kädestä pitäen, mihin olemme saaneet tukea Saku ry:stä.
Toimintamallissamme on huomioitu Työkykypassin näkyvyys oppilaitosyhteisössä sekä puheeksi ottaminen HOKS-keskusteluissa, opetuksessa ja työelämässä tapahtuvassa oppimisessa. Opiskelija pystyy perehtymään itsenäisesti työkykypassiin oppilaitoksen kotisivujen tai Moodlen aloittavien opiskelijoiden Startti-päivän materiaalin avulla. Työkykypassiin liittyvät vastuut ja prosessit oppilaitoksessa ovat selkeät. Oppilaitoksen eri toimipisteissä Työkykypassien suorittamisen tukemisesta vastaavat hyvinvointiryhmät osana yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä. Ammattiosaajan työkykypassin yllä pitäminen oppilaitoksessa on toimintaympäristönsä mukaisesti alati muutoksessa oleva prosessi, jota koordinoi oppilaitoksen Työkykypassi-työryhmä.
Työkykypassi Sataedussa
Ammattiosaajan työkykypassin suoritus toteutetaan Sataedussa 1.8.2015 alkaen Ammattiosaajan työkykypassin käyttöönoton, opetuksen ja ohjauksen käsikirjan ja oph:n määräyksen 94/011/2014 mukaisesti.
Työkykyosaajuus on Sataedussa yhtenä oppimispolkuna: ”Työkykyosaaja”. Opiskelijan työkykypassin ohjauksesta vastaa ryhmänohjaaja osana normaalia hops-prosessia. Kiinnostuneet opiskelijat ilmoittautuvat työkykypassin suorittajiksi ja ryhmänohjaaja tekee hopsiin merkinnän ”suorittaa ammattiosaajan työkykypassia”. Jokaisesta suoritetusta osa-alueesta tehdään hopsiin merkintä Wilma-järjestelmässä.
Arvioinnin yhteydessä huomioidaan opiskelijan itsearviointi. Toteutuksessa hyödynnetään tukimateriaaleina mm. alpo.fi – tehtäväkortteja ja Smart Moves – hanketta.
Voit tutustua tarkemmin käytäntöön täällä
Työkyvyn käsitteleminen HOPS-keskustelussa löytyy täältä.
Työkykypassi Koulutuskeskus Sedussa
Sedun opiskelija-asuntoloissa järjestetään Fiilistä asumiseen -arjentaitojen kurssi, josta opiskelija saa 1 osaamispisteen Ammattiosaajan työkykypassiin kohtaan Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot. Kurssin organisointi kuuluu asuntolaohjaajalle, mutta toteutus voi olla varsin erilainen eri ympäristöissä. Opiskelija saa osaamispisteen suorittamalla seuraavat kurssin osat: fyysinen hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi ja sosiaalinen hyvinvointi.
Tutustu hyvään käytäntöön Hyvoinvoima amis -sivuston menetelmäpankissa.
Työkykypassi Keskuspuiston ammattiopistossa ja Bovallius-ammattiopistossa
Keskuspuiston ammattiopistossa ja Bovallius-ammattiopistossa on osana TUTKE2-hanketta kehitetty Ammattiosaajan työkykypassia ammattiopistojen käyttöön. Työkykypassin sisällöt on avattu powerpointeihin, jotka löytyvät hyvän käytännön liitteistä.
Tutustu hyvään käytäntöön Hyvinvoiva Amis -sivuston menetelmäpankissa.
Hyviä käytäntöjä lisätään jatkuvasti menetelmäpankkiin. Voit tutustua hyviin käytäntöihin menetelmäpankissa hakemalla työkykypassi-avainsanalla. Kirjoita hakukenttään avainsana ”työkykypassi”, jonka jälkeen pääset selaamaan Ammattiosaajan työkykypassiin liittyviä tietokantaan kerättyjä käytäntöjä.
Huom! Osa hyvistä käytännöistä on kuvattu vanhojen tutkinnonperusteiden mukaan, mutta ovat sovellettavissa myös syksyllä 2015 voimaan tulleisiin tutkinnonperusteisiin.
- Keskuspuiston ammattiopisto (vanhan opetussuunnitelman mukainen)
- Bovallius -ammattiopisto (vanhan opetussuunnitelman mukainen)
- Jyväskylän ammattiopisto (vanhan opetussuunnitelman mukainen)
- Keski-Pohjanmaan ammattiopisto (vanhan opetussuunnitelman mukainen)
- Sastamalan koulutuskuntayhtymä (vanhan opetussuunnitelman mukainen)
- Päijät-Hämeen Hyvinvoivat Äijät -hanke (vanhan opetussuunnitelman mukainen)
4. SAKU RY:N TUKI KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄLLE
SAKU ry tukee koulutuksen järjestäjiä työkykypassin käyttöönotossa. Työkykypassiin liittyen pidetään vuosittain yhteisiä keskustelufoorumeita, joiden ajankohtia voi seurata Hyvinvoivan amis -sivuilta.
Työkykypassin työpajoissa ja koulutuksissa esitellään Ammattiosaajan työkykypassia ja ohjataan passin käyttöönotossa. Koulutuksia ja passiesittelyjä voi tilata omaan oppilaitokseen.
Tiedustelut työkykypassin tukipalveluista