TEHTÄVÄKORTIT

TYÖKYKYÄ EDISTÄVÄ LIIKUNTA 2/3

Täältä löydät liikuntaan ja liikkumiseen liittyviä tehtäviä. Pääset täyttämään liikuntapäiväkirjaa, keräämään liikuntasuorituksia, pohtimaan omaa liikkumistasi ja liikunnan merkitystä sekä tekemään päätöksiä oman hyvinvointisi edistämisestä!

Tavoitteena on oppia näkemään liikunta osana terveyden ylläpitämistä, tutustua liikkumisen vaihtoehtoihin ja ottamaan liikunta osaksi elämää. Tästä päätöksestä kiität itseäsi muutaman vuoden päästä.

Monipuolinen vaihteleva liikkuminen edistää jaksamista, hyvää mieltä ja pitää sinut terveenä.

Lisää liikettä

Toteuta suunnitelmasi!

Olet nyt pohtinut omaa liikkumistasi ja rakentanut itsellesi liikuntasuunnitelman. Se on jo iso askel kohti hyvää ammattikuntoa! Toteuttamalla suunnitelmasi edistät omaa työkykyäsi. Tehtäväsi on toteuttaa suunnitelmasi ja pitää liikuntapäiväkirjaa viikon ajan.

Fill out my online form.

Kerää askelia

10 000 askelta päivässä edistää jo melkoisesti terveyttäsi. Päivittäinen liikkuminen ja liikuntatottumukset vaikuttavat paljon jaksamiseesi ja oloosi kaiken kaikkiaan.

Liikkumista voi lisätä pienillä muutoksilla päivittäisissä rutiineissa.

Liikuntaa voi lisätä arkeensa helposti seuraamalla askeleiden määrää. Askeleita kertyy huomaamatta, jos niitä alkaa seurata. Seuraaminen saattaa lisätä innostusta liikkua enemmän. Päivittäinen tavoite liikuntasuositusten mukaan on 10 000 askelta.

  • Askeleita kerryttävät esimerkiksi
  • Arkiset toimet: siivoaminen, kaupassa käyminen
  • Koulu- tai työmatkan käveleminen
  • Koiran lenkittäminen
  • Portaiden käveleminen
Fill out my online form.

 

Arkiliikuntaa

Liikunnan lisääminen omiin arjen rutiineihin on yllättävän helppoa. Arkiliikunnalla voi lisätä omaa liikkumista merkittävästi. vähäinenkin liikunnan lisääminen on askel kohti hyvää oloa. Liikunta lisää jaksamista ja auttaa keskittymään tunneilla. Se on myös tärkeä osa omasta työkyvystäsi huolehtimista.
Lue lisää Smart Moves -sivuston Liikettä arkeen -osiosta.
Lue lisää myös työkykypassi-sivustolta: ”Lisää liikettä arkeen

 

Fill out my online form.

Hiki virtaamaan!

Välillä on hyvä pistää hiki virtaamaan. Kuntoaan voi kohottaa monin eri tavoin, joten ei kannata luovuttaa, vaikka kaikki lajit eivät tuntuisi yhtä omilta. Parhaiten motivoit itseäsi liikkumaan valitsemalla sellaisen lajin, josta pidät.
Vaihtoehtoja on monenlaisia. Voit aloittaa tutustumalla esimerkiksi kuntosaliohjelmiin:

Kuntosaliohjelma aloittelijoille (pdf)
Kuntosaliohjelma edistyneille (pdf)

Fill out my online form.