PALAUDU TYÖSTÄ!

AMMATIN TYÖKYKYVALMIUDET 5/6
Opiskelija verryttää jalkaa taivuttamalla nilkkaa.

Palaudu työstä!

Työskentely vie energiaa ja vaatii palautumista. Ihmisten palautumisen tarve työstä on yksilöllistä. Yhteistä kaikille ihmisille on kuitenkin se, että jokainen tarvitsee palautumista. Työskentelyssä pätee sama periaate kuin urheilussa.

Ilman riittävää lepoa ja aikaa palautumiselle tulokset ja terveys heikkenevät. Hyvä vertauskuva palautumiselle on myös akun lataaminen. Tyhjä akku ei käynnistä autoa tai puhelinta. Rasituksesta palautunut työntekijä saa enemmän aikaan työssä, tarttuu aktiivisesti asioihin ja oppii uutta. Työn riittävä tauottaminen virkistää ja auttaa välttämään myös vahinkoja ja tapaturmia työssä.

Palautumista edistävät

N

Riittävä uni

N

Leppoisa oleskelu

N

Rentoutuminen esimerkiksi hyvän elokuvan, musiikin tai kirjan kanssa

N

Liikunta

N

Itselle mieluisat harrastukset

N

Ystävien tapaaminen

Henkilö pitää mietteliäänä käsissään työkalua.

Vapaa-aika ja tauot kannattaa pyhittää työstä palautumiselle. Kannattaa myös muistaa, että palautumista ei edistä tupakointi ja päihteet – pikemminkin päinvastoin. Useat työpaikat ovat nykyään savuttomia, joten tupakkataukojen jättäminen pois jo opiskellessa auttaa valmistautumaan työelämään ja samalla oppii tauottamaan järkevästi.

Työstä ei kannata palautua pelkästään istumalla. Raskas työ ei poista pitkäaikaisesta istumisesta johtuvia haittoja, joita seuraa esimerkiksi siitä, että työpäivän jälkeen istahtaa läppärin eteen loppuillaksi. Myöskään seisomatyöstä ei kannata palautua pelkästään istumalla. Vaikka olisi koko päivän seisonut töissä, istumisen haittoja seuraa siitä, jos työpäivän jälkeen kuluttaa monta tuntia putkeen tv:n tai läppärin edessä. 

Lue lisää liiallisen paikallaanolon haitoista Smart Movesin sivuilta.

Diagrammi kuvaa pumpun rasitusta keittiötyöntekijällä. Esimerkissä tauon jälkeen syke nousee suoraan maksimiin. Tarvittava reservi kertoo, että syke ei pääse nousemaan liikaa tauottamalla työtä järkevästi.

Sydämen sykkeen pitää olla sellainen, että se kestää myös työn aiheuttaman maksimirasituksen.

Kaksi palautumisprosessia kuvaavaa diagrammia välillä maanantai-perjantai. Kaveri A huolehtii kunnostaan ja palautuu jokaisen työpäivän jälkeen lähtökuntoon. Kaveri B ei huolehdi kunnostaan ja ei palaudu päivän jälkeen. Käyrä laskee päivittäin enemmän ja enemmän.

Kaveri A on riittävän hyvässä kunnossa ja hän palautuu kovastakin työn aiheuttamasta rasituksesta. Kaverilla B kunto ei riitä työn tekemiseen ja lepoaika ei riitä palautumiseen, jolloin suorituskyky heikkenee.

Opiskelijat työhaalareissa verryttelvät ja venyttelevät ranteita taivuttamalla.

Tauota työtä!

Palautumiseen voi kiinnittää huomiota myös työpäivän aikana esim. lounas- ja kahvitauoilla.  Työstä riippuu millainen palautuminen antaa vaihtelua työlle. Jos on istunut pitkään paikallaan, niin silloin on hyvä liikkua. Kun työ on fyysisesti raskasta, niin silloin tauon aikana kannattaa tehdä jotain vähemmän ruumiillista.

Tauotus on tehokas keino ehkäistä työn haittoja. Jo muutaman sekunnin lepotauko raskaan työjakson jälkeen riittää vähentämään väsymistä. Työvaiheiden väliin tulisi sijoittaa muutaman sekunnin kestäviä lyhyitä taukoja. Niiden aikana voi pysähtyä hetkeksi tai ottaa uuden työasennon. Tauon aikana voi myös venytellä. Tällöin lihakset rentoutuvat.

Pitkään istuminen laittaa kropan koetukselle, joten istumisen määrään kannattaa kiinnittää huomiota. Taukoliikunta on yksi keino, joka auttaa palautumaan pitkän istumisen aiheuttamasta rasituksesta. Venyttely, lihasliikkeet ja liikunta ovat tärkeitä istumatyötä tekevälle, joten muista liikkua myös vapaa-ajalla. Lue lisää Työkykypassin Työkykyä edistävä liikunta -teeman sivuilta!

Työn oikea tauottaminen on osa ammattitaitoa!

Lue lisää

Istumisen haitat
(Smart Moves)

Istumispäivyri (lataa pdf)
(Smart Moves)