UPPGIFTSKORT

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR YRKESARBETSFÖRMÅGA 1/3

Nedan hittar du uppgifter som handlar om idrott och motion. Du får fylla i en motionsdagbok, samla motionsprestationer, fundera över dina motionsvanor och över vad motion betyder för dig samt fatta beslut som förbättrar ditt eget välmående!

Tanken är att du skall lära dig att se motion som en del av upprätthållandet av din hälsa, du skall bekanta dig med olika alternativa motionsformer och göra motion till en naturlig del av ditt liv. Det här är ett beslut som du inom några år kommer att tacka dig själv för.

Mångsidig och varierande motion gör att du orkar bättre, är på bättre humör och håller dig frisk.

Mina motionsvanor

Mina motionsvanor

Din dagliga motion och dina motionsvanor inverkar kraftigt på hur bra du orkar och hur du mår över lag. Man kan öka på mängden motion med hjälp av små förändringar i de dagliga rutinerna.  

Man behöver ingen särskild idrottshobby och man är inte tvungen att ta ut sig till det yttersta. Man behöver inte heller hålla reda på hur många kalorier man förbrukar  det räcker med att du känner dig bra efter att du har rört på dig 

Enligt rekommendationerna skall en 15–18åring ägna sig åt minst 1,5 timmar konditionsträning om dagen, varav hälften skall vara rask motion. Det kan till exempel vara en rask promenad, jogging, cykling, simning osv. Tre gånger i veckan skall man utöva sådan motion som får pulsen att stiga, gör en andfådd och stärker musklerna, till exempel streching, yoga, bollspel eller dans.  

Läs mera om varför det lönar sig att motionera mera: ”Motion hjälper dig att orka 

Fill out my online form.

Rör på dig på ditt eget sätt

En rörlig livsstil gör dig gott. Det viktigaste är att du rör på dig på ett sätt som passar just dig. Det lönar sig inte att tvinga sig till att motionera. Bland alla hundratals motionsformer finns det alldeles säkert någonting för var och enDet är aldrig för sent att pröva på något nytt!  

Fundera över hurudana motionsformer du gillar och vilka som passar just dig. Det kan vara en ledd motionsgrupp, självständig träning eller något avslappnat tidsfördriv med kompisarna. 

 

Fill out my online form.

Rör du på dig tillräckligt mycket?

Motionsrekommendationerna uppmuntrar var och en till mångsidigt motionerande. Rekommendationerna inkluderar både konditionsträning och muskelträning.

Det skulle vara bra om man utövade måttlig konditionsträning tre gånger i veckan under sammanlagt ungefär 2,5 timmar. Utmärkta idrottsgrenar för det här ändamålet är till exempel en rask promenad, löpning eller cykling. Välj en sådan idrottsgren som passar just dig. Läs mera om konditionsträning (på finska).

God muskelkondition gör livet lättare. Med en stark muskulatur är det lättare att röra sig och man blir handlingskraftigare. När du upprätthåller din muskelstyrka upprätthåller du samtidigt också din arbetsförmåga. Det skulle vara bra om du tränade muskelkonditionen två gånger i veckan. Man kan träna muskelkonditionen på gymmet, men många olika sorters nyttomotion fungerar lika bra för ändamålet. Läs mera om muskelkondition (på finska).

Rör du på dig tillräckligt? Du kan också bekanta dig med ämnet på arbetskapacitetsintygssidan under ”Tillräckligt med motion

 

Fill out my online form.