TEHTÄVÄKORTIT

AMMATIN TYÖKYKYVALMIUDET 6/7

Täältä löydät tehtäviä, joissa pohdit ja arvioit omaan alaasi ja toimintaasi liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat työkykyysi. Pääset pohtimaan oman tutkintoalasi työturvallisuutta, työergonomiaa, työn suunnittelua, työympäristöä ja esimerkiksi työelämän sääntöjä.

Tavoitteena on oppia, millaisia ovat oman ammattisi työkyvyn haasteet, mitkä asiat vaikuttavat työkykyysi, miten voit itse vaikuttaa siihen ja millä asioilla pidät yllä omaa sekä koko työyhteisösi työkykyä.

Omalla toiminnalla, hyvällä työn suunnittelulla ja arvioinnilla voit vaikuttaa omaan työkykyysi.

Työelämätaidot

Muuttuva työelämä

Ammattialat ja työtehtävät muuttuvat teknologian ja työtapojen kehittyessä. Mahdollisuudet työelämässä ovat lisääntyneet, mutta työelämän muutoksissa pysyminen vaatii omien taitojen jatkuvaa kehittämistä. Työpaikkoja häviää ja uusia tulee tilalle. Hyvä esimerkki on tietotekniikan kehitys. Vielä 1990-luvun loppupuolella kännykät olivat isoja kalikoita. Nykyisin puhelimella soittaminen ei ole enää pääasia, puhelimella hoidetaan monia työasioita, kuten luetaan sähköposteja, osallistutaan videoneuvotteluihin ja vaikutetaan sosiaalisessa mediassa. Robotit ja automaatio korvaavat myös yhä useamman työntekijän työpanoksen.

Kehitys ja muutos koskettavat kaikkia ammattialoja. Teknologian ja työn kehittyessä jatkuva uusien taitojen opettelu on välttämätöntä. Uuden oppiminen ja opiskelu antavat myös paremmat valmiudet tulevaisuuden työelämässä toimimiseen. Tätä kutsutaan elinikäiseksi oppimiseksi. Oman ammattialan kehittymistä kannattaa seurata, jotta pysyy sen muutoksissa mukana.

Miten työelämä omalla alallasi muuttuu ja mitä elinikäinen oppiminen tarkoittaa sinun kohdallasi? Vastaa alla oleviin kysymyksiin ja lähetä sen jälkeen vastauksesi opettajasi sähköpostiin.

Fill out my online form.

Lähde:
Asennetta työhön – valmennusmenetelmä, Työterveyslaitos

Muistilista

Kiirettä on kaikilla joskus. Pitäisi tehdä sitä ja tuota ja ehtiä sinne ja tuonne. Onneksi sitä kaaosta voi myös hallita. Kiireestä voi myös olla hyötyä. Joskus on hyvä, että on kiirettä ja aikatauluja ja joku hoputtamassa, että asiat tulevat tehdyksi.

Joskus kiire taas tuntuu siltä, ettei mitään saa aikaiseksi. Asioita on tehtävänä niin paljon, ettei oikein tiedä, mistä aloittaisi. Silloin on paras, jos vain istuu alas ja kirjoittelee asiat tärkeysjärjestykseen. Kun saa tulipalot sammutettua, pystyy sen jälkeen sitten keskittymään huolella vähemmän kiireisiin tehtäviin.

Tee muistilista viikon ajalle. Kirjaa aluksi ylös, mitkä kaikki asiat sinulla on tällä viikolla tehtävänä tai kesken ja mitä asioita sinulla on muistettavana. Tämän jälkeen järjestä tehtävät seuraavien prioriteettien mukaan:

NYT: teen heti
KOHTA: teen heti, kun kerkeän
MYÖHEMMIN: teen sitten, kun on aikaa

Viivaa yli listasta tehtäviä sitä mukaa, kun saat niitä tehtyä. Tehtävien järjestäminen auttaa sinua hahmottamaan omaa ajankäyttöäsi. Sinusta myös tuntuu, että voit paremmin hallita omaa aikaasi, kun näet konkreettisesti paperilla, mitä tehtäviä sinulla on tekemättä ja ehkä myös mitä olet jo saanut tehtyä.

 

Fill out my online form.

Mitä minä arvostan?

Arvot tarkoittavat sellaisia asioita, joita pidät tärkeänä ja hyvänä elämässäsi. Ne voivat olla esimerkiksi päämääriä, joiden kautta teet elämässäsi valintoja ja joiden kautta suhtaudut tuleviin asioihin. Ne vaikuttavat valintoihisi päivittäin, joten omia arvoja on välillä hyvä pysähtyä miettimään.

Joskus on myös hyvä miettiä, tekeekö valinnat omien arvojen ja periaatteiden mukaan, vai toimiiko joskus myös omia ajatuksia vastaan. Mitä asioita sinä pidät tärkeänä ja merkityksellisenä?

Kysy itseltäsi: Miksi toimin tietyllä tavalla? Teenkö valintoja sen perusteella, mitä arvostan ja mitä pidän hyvänä vai olenko tehnyt valintoja sen perusteella, mitä muut tekevät. Tutustu arvoihin MIELI ry:n Arvojen avaruus -mallin (pdf).

Lue lisää arvoista MIELI Suomen Mielenterveys ry:n sivuilta.

Fill out my online form.

Lähde:
Erkko & Hannukkala 2013, Mielenterveys voimaksi, MIELI Suomen Mielenterveys ry
www.mieli.fi

Kutsumuskartta

Joskus voi tuntua siltä, ettei oikein tiedä, mitä elämältään haluaa. On hyvä välillä pysähtyä pohtimaan, mistä asioista on oikeasti kiinnostunut ja mitä asioita toivoisi omalta elämältään. Kiinnostuksen löytäminen ei ole kauhean hankalaa. Tarvitsee vain päättää, mitkä asiat ovat itselle tärkeitä ja pohtia, miksi tekee niitä asioita, joita tekee.

Kutsumuskartta on hyvä keino kartoittaa ja kirjata ylös niitä asioita, joista pitää. Se auttaa järjestelemään asioita arvojärjestykseen ja samalla hahmottamaan, miten voi rakentaa omaa elämäänsä sellaiseksi, johon on tyytyväinen ja josta nauttii. Kutsumuskartta voi myös kertoa sinulle, kuka sinä todella oletkaan. (EHYT julkaisu: Ammattiosaajan hyvä elämä).

Tee oma kutsumuskartta.

Ota A4-kokoinen paperi. Täytä se kokonaan asioilla, joiden tekemisestä tykkäät. Kirjoita vaikkapa ”lukeminen”, ”kirjoittaminen”, ”ruuan laittaminen”, ”autolla ajaminen”, ”valokuvien ottaminen”, ”matkustelu” ja niin edelleen.

  • Anna jokaiselle tekemiselle piste yhdestä kolmeen.
  • Parhaimmat pisteet (3) saavat ne asiat, jotka sinun on mahdollista toteuttaa vaikka heti.
  • Kaksi pistettä (2) kirjoitat sellaisen asian viereen, joiden tekeminen vaatii enemmän järjestelyjä. Pystyt kuitenkin tekemään näitä asioita, jos vain saat järjestettyä aikaa tai rahaa.
  • Yhden pisteen (1) annat asioille, joita haluaisit tehdä, mutta joiden tekeminen ei ole mahdollista.

Katso nyt niitä toimia, joille annoit pelkän ykkösen ja kakkosen. Onko jotain asioita, mitä tekemällä saisit muutettua kakkosia ja ykkösiä kolmosiksi? Pelkällä koulutuksella pääsee yhteen suuntaan, mutta esimerkiksi koulutuksia ja harrastuksia yhdistelemällä voi tehdä jo enemmän asioita.

Esimerkiksi: Kirjoitit paperille autolla ajaminen, kirjoittaminen ja ruuan laitto. Opiskelet esimerkiksi logistiikkaa, jolloin sinusta tulee vaikkapa rekkakuski. Kirjoittamisen ja ruuanlaiton voit yhdistää harrastukseksi aloittamalla ruokablogin kirjoittamisen.

 

Fill out my online form.